Föreningshuset – Kort historik

Äldre f-hus

Föreningslokalen, nu med namnet ”Föreningshuset i Vissefjärda” har funnits i samhället sedan 1925.

Då byggdes den första samlingslokalen. Föreningen hette då ”Logen 3176 Vissefjärda Enighet”. Ordenshuset blev det officiella namnet på byggnaden, som förutom biograf, innehöll samlingslokaler och personalbostad. 1934 utökades huset med en tillbyggnad. Denna tillbyggnad blev större än ursprungshuset.

Trettondagsafton 1966 ”ödelades Ordenshuset genom vådeld” (citat ur äldre historik). År 1969 var det nya Ordenshuset färdigt, endast tre år efter branden. 1983 byggdes huset till och moderniserades.

2005 förvärvades IOGT-NTO:s andel av fastigheten och huset döptes om till Föreningshuset. Föreningen består av några föreningar – organisationer och privatpersoner i Vissefjärda med omnejd.

2009-2010 genomfördes nästa modernisering. Föreningshuset har nu modernt utrustade lokaler för fester, möten, konferenser, teater mm inklusive välutrustat cateringkök. Biograf med nya bekväma fåtöljer och surroundljud.

Den senaste moderniseringen var omfattande och innebar byte av uppvärmningssystem till fjärrvärme, helt nytt ventilationssystem samt tillbyggnad av förråd i två plan och utökat cateringkök. Alla lokaler i äldsta delen fick en välbehövlig uppfräschning Totalt investerades ca 7,5 mkr i projektet som finansierades med bidrag från Boverket, Emmaboda kommun, egen insats och upplåning.

Från hösten 2012 är biografen digitaliserad med en projektor typ 2K. De äldre analoga filmprojektorerna har därför tagits ur bruk.

Föreningshusets fasta hyresgäster är Vissefjärda GIF, Folkrörelsearkivet i Vissefjärda samt Fritidsgård. Från hösten 2012 har kontorslokalerna i östra delen av byggnaden gjorts om till ett modernt gym, som drivs av Vissefjärda Samhällsförening.